Teachers for Teachers (T4T) dag 4

6 mei 2013 - Kinango, Kenia

Om zeven uur op pad naar Kinango district naar de school van Suleiman. Het regende hard. Na drie kwartier hield het asfalt op en werd het bijna twee uur glibberen over steenslag, klei en waterstromen. Soms reden wij met de kleine Toyota van chauffeur Daniel door een halve meter water.  Op school aangekomen waren er nog maar drie leerkrachten. Suleiman kwam ook net aan. Hij had er drie uur over gedaan om grotendeels lopend de school te bereiken. Uiteindelijk werden dat er 6 van 14 leerkrachten en de directeur. Ik werd heel hartelijk begroet.  De school kun je van drie kanten bereiken. Aan twee kanten was een klein stroompje omgetoverd tot een wilde stroom. Kinderen konden deze stroom niet passeren. Het stopte wel met regenen maar er kwamen geen kinderen en leerkrachten meer. Twee leerkrachten stonden vast voor een kapotgeslagen brug. Met enige vertraging en improvisatie hebben wij ons programma uitgevoerd. Ik heb in twee groepen gekeken met Suleiman. Daarna met twee leerkrachten apart gesproken zonder Suleiman. Tot slot heb ik twee gesprekken van Suleimnan met een leerkacht geobserveerd. De conclusie: Er is in twee jaar veel veranderd op zijn school. Er wordt in  groepen gewerkt. In alle klassen is concreet materiaal aanwezig. Er wordt meer als een team gewerkt en kinderen worden niet meer met een bamboestok geslagen, zijn vrijer en zijn veel actiever bij de lessen betrokken. Groepsobservaties door de directeur en ook bij elkaar zijn gebruikelijk. Er is nu een goede samenwerking met de ouders.

Uiteindelijk vertrok ik om drie uur. Ook de kinderen en de leerkrachten mochten eerder naar huis omdat het weer ging regenen. Voor vertrek sprak Suleiman hen toe niet bij een sterke stroom over te steken. Dan moesten ze maar bij hun buren blijven slapen.  Zo gaat dat hier.

Het werd weer een glibber partij terug. De laatste kilometers waren er omgevallen bomen op de weg en leek de asfalt weg soms een rivier.  Morgen niet op de brommer naar de Masai school. Ik ga weer richting Kinango naar de school van Richard. Hopelijk kan ik later deze week nog naar de Masai school.