Teachers for Teachers (T4T) dag 5

7 mei 2013 - Kinango, Kenia

Vandaag ziet het weer er beter uit. Het voelt dan gelijk warmer aan. Nu maar hopen dat het droog blijft. Na vier uur en een kwartier gehobbel en geglibber was ik eindelijk op de school van Richard. De voorbereiding hadden wij in de auto gedaan. Hij was in Kinango ingestapt. Het  was nog even spannend. Na vier uur stonden wij voor een plas waar de taxichauffeur niet doorheen durfde. Uiteindelijk liep er iemand door de plas om te kijken hoe diep het was. Na enige aarzeling gingen wij er toch door. We konden maar drie uur blijven want ik wilde wel voor donker uit het bosrijke gebied zijn en weer op asfalt rijden. Ook hier waren veel kinderen nog thuis. Ook twee leerkrachten waren nog onderweg. Richard is hier nog maar drie maanden directeur. In oktober heb ik hem op een andere school bezocht. Met wat kunst en vliegwerk kreeg ik mijn programma weer af. Er waren veel kinderen zonder leerkracht. Dat zijn ze hier wel gewend. Kinderen blijven rustig zitten en werken wat in een boekje. Er waren best veel leermiddelen. Helaas was er in de klassen weinig te zien. In de twee lessen die ik heb gezien waren de kinderen weinig actief. Bij een leesles in groep drie werden geen woordkaartjes of plaatjes gebruikt. De leerkracht wilde dit wel geen oppakken. Ik denk dat de echte verandering hier nog moet plaatsvinden. Ik hoop dat Richard dit voor elkaar krijgt. De terugweg duurde drie uur en drie kwartier. Totaal vandaag 8 uur in de taxi bij chauffeur Charles. Kijk nog even bij de foto’s naar het benzinestation midden in wildernis. Op het laatst liep er nog een leguaan van meer dan een meter over de weg. Ik was net te laat voor een foto.
Voor morgen zijn de prognoses ook goed. Ik kijk uit naar de motortocht naar de grens met Tanzania.

1. Conny:
    7 mei 2013
    wat een leuke foto´s en verhalen, zo anders dan hier!
    vind je de motortocht niet eng?
    Veel succes!

dikke kus, Conny
  2. Margriet en Pierre:
    7 mei 2013
    Lees met veel interesse je verhaal. Zit Pascalle Kusters ook in je groep ? Groet Margriet Kusters